BDSM RTV MEDIA NIEUWS!!!!
21 mei 2010
Gaga-fans in zevende hemel
Bron: www.standaard.be.
De Standaard - Belgium
ANTWERPEN - Lady Gaga kwam, keek en overwon. Haar kleine monsters beleefden de fantasie van hun leven.
De geruchten waren sensationeel, en bleken niet overdreven. Lady Gaga gaf in het lang uitverkochte Sportpaleis een van de spectaculairste en meest ambitieuze shows die we er al mochten zien. Monster Ball was een electro musical over transformatie.
Even na negenen klonken de eerste beats door de zaal. Het podium was dan nog gehuld in een theatraal gordijn, maar daarop werden artistiekerige beelden van de meesteres geprojecteerd, samen met de slogan van de avond: Im free. Het doel: iedereen bevrijden.
Tien, negen, acht ...: het publiek leek al extatisch nog voor Gaga te zien was en de zangeres rekte de spanning door de eerste minuten enkel als silhouet te acteren, terwijl ze Dance in the dark zong. Een song over een meisje dat enkel in het donker danst, omdat ze niet durft als hij kijkt.
Daarna ging het doek open en kregen we het eerste van meerdere decors te zien. Monster Ball is immers een reis in meerdere bedrijven. Op zoek naar het grootste feest, zei ze. Ons leek het vooral een evocatie van haar eigen leven, op zoek naar roem. Met veel dubbele bodems gekruid uiteraard.
De songs denderden aan een geweldig tempo voorbij en klonken uitstekend. Niet dat Gaga muzikaal veel nieuws doet: een beetje Madonna, een flinke geut disco, veel New Yorks clubgevoel. Maar de nauwelijks zichtbare band bracht de muziek hard en krachtig, met enkel wat veel metalgitaar in de mix.
Maar het ging natuurlijk om het totaalspektakel, en dat was uitdagend genoeg. Geregeld kregen we een nieuw decor dat de stadia van de reis (van donker naar licht) aangaf, Gaga reeg de verbluffende outfits aan elkaar en werkte zich te pletter als danseres, zangeres, actrice. Geen wonder dat ze onlangs oververmoeid was.
Het was ook een gelaagde show, tjokvol verwijzingen naar populaire Amerikaanse cultuur, naar de homo-erotische scene, en dus ook naar haar eigen leven. Stefani Germanotta, zoals ze echt heet, heeft zichzelf bevrijd van haar complexen en wil haar fans, haar little monsters, aanmanen hetzelfde te doen. Vergeet alle slechts dat ooit over je gezegd is, riep ze.
Topmomenten? Vanity en The Fame beukten ruig op de massa in, Telephone was een pure party, in de ballad Speechless liet Gaga horen dat ze wel degelijk een behoorlijke zangeres is. De song Monsters trof midscheeps doel, intussen in een Gothic decor, met vampieren en het nodige bloed erbij. Okee, kitsch in overvloed, maar het is allemaal onderdeel van de burleske traditie waarin Gaga werkt.
Naar het einde toe vond Gaga dan de bevrijding waarover ze al zoveel geroepen had. Ze knielde bij een beeld van een engel, liet water over zich vloeien, werd opgetild en meegedragen. Waarna ze in Poker Face vuur liet schieten uit haar borsten en kruis. Sjonge, sjonge. We hebben het gevoel dat dieptepsychologen hierover nog een en ander te vertellen zullen hebben.
Goeie show? Laten we niet snobistisch zijn: absoluut. Gagas Monster Ball is een Dionysisch popspektakel dat behalve geweldig entertainment te zijn, ook een theatrale dimensie geeft aan het concept van het concert dat we sinds Roger Waters (met een heel andere invulling weliswaar) niet meer zagen.