BDSM MEDIA NIEUWS!!!!
06 februari 2012
Heb ik latex van u aan, misschien?
Sadomasochiscme, de trend die niet kon doorbreken
Bron: www.standaard.be. - De Standaard
- Belgium
BELGIE - Zomer 2011. De modepers roept sm uit tot dé trend van het winterseizoen 2011-2012. Het modevolkje proeft, kauwt, proeft nog eens. En spuugt de hele trend vervolgens uit als ware het zure melk. De latex niemendalletjes worden genadeloos naar het koopjesrek verbannen. Maar waar is het misgegaan? En is de trend überhaupt wel draagbaar? Het verhaal achter en de ultieme test van een afgewezen trend.
De modeweken, halverwege 2011. Op de catwalks wordt een opvallende modetrend gepresenteerd. Winter 2011-2012 zal in het teken staan van leer, hoge laarzen, lange mantels en zwarte kant. Bij Louis Vuitton lijken de modellen op sm-meesteressen die hun flat verlaten, op weg naar een klant. Ze dragen transparante bloesjes, zonder bh. Onder hun lange mantels komen stukjes latex piepen. Ook onder meer Pucci, McQueen en Chanel laten zich inspireren door het sadomasochisme.
De modepers beleeft een kortstondige romance met de sm-trend. Je kunt geen magazine openslaan of modellen gehuld in kanten catsuits, jarretelles en kraagjes kijken je pruilend aan. Maar na een tijdje verdwijnt de trend weer van hun radar. In de jaaroverzichten wordt hij niet eens genoemd. Latex sterft een stille dood in modeland. De reden is simpel: de modewereld is er niet in geslaagd sm naar de gewone vrouw in de straat te brengen. Modeminnaars vinden de trend dan weer te gewaagd en te bloot.
VROUWONVRIENDELIJKMaar er is ook iets anders dat ervoor zorgt dat geen enkele fashionista rijgsnoeren aan wil. Korsetten en kant stammen uit heel andere, vrouwonvriendelijke tijden, waarin mannen bepaalden wat vrouwen moesten aantrekken en vrouwenemancipatie een utopie leek. 'Volgens een theorie uit de jaren 30 gaan modetrends niet zozeer over kledingstukken en de snit, maar wel over welk lichaamsdeel wordt geaccentueerd', vertelt Koen Brosens, kunsthistoricus aan de KU Leuven. 'Het ene jaar draait alles om benen, het andere jaar leggen transparante bloesjes en diepe decolletés de nadruk op de boezem. Dat wordt "de verschuiving van de erogene zones" genoemd. Verschillende variaties op die theorie stellen dat de blik van de man het modebeeld van de vrouw bepaalt. Vrouwen plooien zich naar de grillen van de man.'
Dat is mogelijk de reden waarom modemeisjes de sm-trend massaal links laten liggen. Ze willen vooral mooi zijn voor zichzelf en voor elkaar, niet voor hun mannen. Korsetten en aanverwanten roepen beelden op van zwakke vrouwen, gevangen in hun kleren. 'In veel licht-erotische of zelfs pornografische bronnen uit de 19de eeuw staan beschrijvingen van tightlacing, het heel strak aantrekken van een korset', vertelt Brosens. 'Er is bijvoorbeeld een scène in Gone with the wind waarin Scarlett O'Hara op bed ligt terwijl een zwart dienstmeisje haar korset strak aansnoert. Sommige vrouwen gingen volgens de beschrijvingen zelfs zo ver dat ze een rib lieten verwijderen om beter in een korset te passen. Het beeld van vrouwen die van hun stokje gaan omdat hun bustier te strak is aangespannen, behoort tot het collectieve geheugen.'
En toch klopt dat beeld niet helemaal, weet Brosens. 'Tightlacing speelde zich grotendeels af in het hoofd van de 19de-eeuwse man. Het gebeurde vooral in bordelen. De meeste vrouwen droegen normale keurslijven. Veel firma's maakten zelfs reclame voor hun "gezonde" korsetten. Negentiende-eeuwse exemplaren die nu in musea staan, hebben een relatief normale omtrek voor die tijd. Vrouwen hadden toen een smallere taille, waardoor hun onderkleren nu wel onmenselijk lijken.'
DE TESTHet korset kampt vandaag nog altijd met een negatief imago. Zit maar eens een hele dag achter een bureau in zo'n ding. Dat geldt eigenlijk voor de hele sm-trend, die niet bepaald gebruiksvriendelijk is. Hoe kun je serieus genomen worden tijdens een vergadering als je in een transparante bloes rondloopt? Sm valt niet te combineren met de realiteit. Of toch wel? Voor we deze trend voor eens en voor altijd afschrijven, hult uw redactrice zich voor een week in kleren die zo uit de kleerkast van Linda Lovelace zouden kunnen komen. De ene al wat gewaagder dan de andere.
DAG 1 BUSTIER-DONDERDAGVol spanning haal ik een grote zak vol kleren en accessoires op bij stiliste Linda Van Waesberge. De zak puilt uit van de kant en latex. Weer thuis trek ik een bustier van Marlies Dekkers aan. Het niemendalletje is afgewerkt met blinkende steentjes. Het stuk zegt me niet veel, maar ik houd het aan. Het is een koude, natte winterdag. Hoe kan ik in godsnaam naar buiten zonder een longontsteking op te lopen? Een warme sjaal biedt een tijdelijke oplossing, maar het sm-effect is volledig weg. Op straat en in de supermarkt merkt niemand mijn bustier op, verborgen onder de grote sjaal. Ik breng de rest van de avond door met het zoeken naar warme combinaties met mijn zwarte stukken. De latex legging blijkt de warmste optie. De andere stukken zal ik vooral binnenshuis moeten dragen.
DAG 2 KNIELAARZENVRIJDAGJe zou het ze niet geven, maar de torenhoge laarzen van Ann Demeulemeester zitten ongelooflijk comfortabel. Ik ga wat boodschappen doen en loop door de stad. Ik combineer de laarzen, tot boven de knie, met een groen capeje. Het lijkt wel alsof ik recht uit een pornoparodie op Roodkapje kom gewandeld. Wanneer ik voorbij een paar politieagenten loop, vraag ik me af of ze me zullen arresteren als ik op de hoek van de straat blijf staan. Ze grinniken wat onder elkaar, maar spreken me niet aan. Op straat kijken de voorbijgangers amper op van mijn laarzen. Ook in winkels reageert het personeel nauwelijks. Vreemd.
Weer thuis heb ik afgesproken met een paar vrienden om uit te gaan. Ze maken zich wel vaker vrolijk om mijn outfits en hebben ook nu hun bedenkingen. 'Kijk eens aan, Trinity uit The matrix op bezoek!' Grapjassen.
DAG 3 HET FAMILIEFEESTIk trek een doorschijnend kanten jurkje aan. Ik laat de laarzen thuis - sm en familiefeesten gaan niet zo goed samen, denk ik. Een oom vraagt of ik gothic ben geworden. Ik glimlach zuur. De rest van de familie zegt niets, maar maakt ook geen complimentjes, wat ik anders wel van hen gewend ben. Alles verloopt prima, tot we aan tafel gaan. Het korset dat ik onder mijn jurkje aanheb, begint al na de tweede gang te spannen. Wanneer ik na de taart én koffie én pralines in de zetel wil ploffen, lukt dat niet. Pruilend blijf ik kaarsrecht op mijn stoel zitten. Spelen met mijn nichtjes gaat ook al niet met dat verdomde ding. Zo moeten vrouwen zich gevoeld hebben in de 19de eeuw, besef ik. Kaarsrecht zittend en gevangen in hun eigen kleren.
DAG 4 IN LATEX NAAR DE CINEMADe hoge laarzen mogen nog eens aan, in combinatie met een meisjesachtig zwart jurkje en een latex legging. Ik ga naar de film met een vriendin die net terug is van vier maanden in het buitenland. Haar blik glijdt langs mijn laarzen en legging. 'Nieuwe look?' vraagt ze. Het misprijzen druipt van haar gezicht. Ik bezwijk onder de druk en leg uit dat het voor een artikel is. Wanneer we na de film wat napraten in het station, draaien groepjes mannen van middelbare leeftijd cirkeltjes rond ons. Blijkbaar is 's avonds op één punt blijven staan met deze laarzen een slecht idee. Ik krijg verschillende verzoeken om mee met hen naar huis te gaan. Het ene al vuiler dan het andere. Een welgemikt 'ik zou uw dochter kunnen zijn!' schrikt hen af.
Gruwelend ga ik naar huis. Ik trek de laarzen uit en keil ze in de verste hoek van de kamer. Ik vraag me af of Ann Demeulemeester rekening hield met dit soort incidenten toen ze de laarzen ontwierp. Of zou ze ervan uitgaan dat haar klanten nooit in het station komen?
Dag 5 Winkelen à la maîtresseDe laatste dag van mijn sm-avontuur, dat moet gevierd worden. Ik combineer de latex legging met een bustier, torenhoge hakken en een halsband. Buiten vormt mijn adem een wit wolkje. Ik bevries bijna, zo met alleen maar een leren jasje om me warm te houden. De lekker ingepakte mensen gapen me aan. In hun plaats zou ik hetzelfde doen, enkel een gek waagt zich met zulke kleren in de vrieskoude.
Ik stap binnen in een van mijn lievelingswinkels, op zoek naar een jurkje. Wanneer ik beleefd aan de verkoopster vraag of ze een blauw jurkje in mijn maat heeft, antwoordt ze gretig: 'Ja, maar we hebben het ook in het zwart, hoor.' Ik voel hoe haar ogen mijn latex kousen en hoge hakken volgen door de winkel. Weer thuis trek ik opgelucht een wollen trui aan over de bustier. Ik zal de laarzen niet missen, zoveel is zeker.
ZO BEPERKT U DE SCHADE* Haal diep adem en weet waaraan u begint. De sm-trend is niet voor brave meisjes. Bereid u dus voor op reacties.
* Combineer de sm-trend met klassieke basics. Door hoge lieslaarzen te dragen met een trenchcoat of een andere mooie, klassieke mantel blijft het totaalplaatje stijlvol. Een lang wit hemd compenseert dan weer een latex legging.
* Smokey eyes kunnen bij deze look, maar hou de rest van de make-up dan bescheiden. Donkere oogschaduw plus opvallende lippenstift is enkel toegelaten in de rosse buurt.
* Vermijd 's nachts metrostations, vage buurten en slecht verlichte straten.
* Een paardenstaart of los opgestoken haar zijn het mooist bij deze look. Luchtig haar maakt de outfit minder streng.
* Een trend als deze is ideaal om sterke punten in de verf te zetten. Een mooie boezem kan worden uitgespeeld met een decolleté, lange benen staan dan weer beeldig met lieslaarzen. Wespentailles worden nog mooier dankzij het korset.
* Kiest u voor een volledig zwart silhouet, ga dan voor verschillende materialen. Transparante stofjes passen goed bij leer of een wollen trui.
* Sta niet stil, anders bestaat het risico dat chauffeurs stoppen om uw prijs te vragen.
* Houd te allen tijden pepperspray binnen handbereik.
Zie meer en grotere foto's op:
De Standaard.